010 381 2200

Servis Cat Rumah Area Selangor Dan Kuala Lumpur

Intro


iDraw Studio (002115455-T) adalah syarikat bumiputera yang berdaftar sejak 2012.
Perniagaan khidmat cat sepenuh masa bermula pada tahun 2017.
Stor penyimpanan kami di Rawang dan kami menawarkan khidmat cat untuk seluruh Selangor, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya.

Me

Lokasi


Servis cat kami meliputi seluruh area Selangor dan Kuala Lumpur.
Korang boleh hubungi kami jika berada dalam zon ini.


Selangor 39%
Kuala Lumpur 46%
Putrajaya 11%
Lain-lain 4%

Kenapa Pilih Kami?

  • Upah yang berpatutan.
  • Hasil kerja yang teliti.
  • Berpengalaman luas.
  • Kami bekerja cepat.
  • Waktu kerja yang fleksibel.
  • Kebersihan rumah dijaga.
  • Harga boleh dirunding.

Percuma Nasihat Warna

Tiada idea nak pilih warna? Kami bantu cadangkan kombinasi warna yang sesuai.

Cat Luar Dalam

Upah sahaja atau pakej sekali cat. Upah dikira ikut saiz dan masa disiapkan, keadaan rumah, kerumitan kerja dan jumlah peralatan.

Cat Pintu Dan Bingkai

Pintu kayu dan bingkai biasanya dicat sekali. Upah ikut saiz,bentuk dan jenis pintu.

Cat Grill Besi

Upah bergantung pada jenis grill, saiz dan corak.

Cat Siling

Upah ikut tinggi, lebar dan jenis siling rumah.

Percuma Sebut Harga

Khas untuk warga Selangor dan Kuala Lumpur sahaja.

Servis Mengecat Kami Untuk

  • Semua rumah kediaman.
  • Ruang pejabat.
  • Premis perniagaan.
  • Restoran atau cafe.
  • Rumah sewa.
  • Semua ruang bilik.
  • Tadika dan sekolah.
0
Mula Beroperasi
0
Facebook Followers
0
Projek Siap
0
Dalam List

Nak Cat Rumah Tapi Tak Tau Berapa Kos?

Lihat senarai harga terbaru 2021 untuk kos cat rumah anda. Klik untuk lihat sekarang!

  • Cat Apa Yang Sesuai Untuk Siling?

    cat-apa-sesuai-untuk-siling


    'Apa jenis cat paling sesuai untuk siling rumah?'

    Soalan ini sering ditanya kepada kami.

    Siling biasanya dicat putih menggunakan cat emulsion jenis acrylic matt.

    Sebabnya:
    • Cat matt berasaskan air ini tidak menyilaukan mata.
    • Siling biasanya kurang disentuh, jadi tidak memerlukan cat glossy atau dari yang tahan lasak.
    • Cat jenis matt ini boleh menutup ketidaksempurnaan siling.
    • Ia memberi kesan luas pada bilik.
    Pada masa lalu, penggunaan cat semi gloss agak popular untuk cat siling dapur, bilik air atau mana-mana area yang mempunyai kelembapan tinggi.

    Ini kerana cat semi gloss lebih berdaya tahan untuk menahan hakisan kesan lembap.

    Tetapi zaman berubah begitu juga teknologi. Cat berasaskan air yang ada di pasaran sekarang banyak yang dipertingkatkan dan lebih berdaya tahan.

    Korang hanya perlu pilih cat yang sesuai.

    maxilite-white-cat-siling

    Ada pelbagai jenis cat untuk siling dari pelbagai jenama yang korang boleh beli di kedai cat.
    Tiga jenama cat ini yang sering kami guna untuk cat siling:
    • Maxilite.
    • Matex.
    • Jotaplus.
    Maxilite dikeluarkan oleh AkzoNobel syarikat yang sama mengeluarkan cat Dulux. Matex adalah dari Nippon Paint. Sementara jotaplas pula adalah dari syarikat pengeluar cat Jotun.

    jotaplast-cat-siling

    Di antara ketiga-tiga ini mana yang lebih baik kualitinya? Dan bagaimana pula harganya?

    Berdasarkan pengalaman kitorang guna ketiga jenama ini, bezanya tidak ketara dari segi hasil penggunaannya.

    Kualiti juga lebih kurang sama, memang sesuai untuk cat siling sebab ia mudah kering. Ia bukan terhad pada siling saja, korang boleh guna juga untuk cat dinding dalaman.

    matex-cat-siling

    Cat jenis ini dijual dalam tong 1 liter, 7 liter dan 18 liter.
    • 1 liter = rm14+.
    • 7 liter = rm32-rm40.
    • 18 liter = rm63-rm75.
    Harga berbeza di antara satu kedai dengan kedai yang lain. Untuk setiap jenama pun harganya sekitar itu saja.

    Korang dah pun tau cat jenis apa yang nak digunakan untuk siling.

    Tapi macam mana pulak nak cat siling? Di sini korang boleh lihat step by step.

      Cara Mengecat Siling Rumah.


     Tips.
    Ketiga-tiga cat ini berwarna putih, tetapi:
    • Maxilite - putih yang sedikit kebiruan.
    • Matex - putihnya memang putih.
    • Jotaplas - putih yang sedikit kekuningan.

    Kalau korang tengok memang nampak putih, tapi betul-betul diamati akan dapat dilihat ada slightly tona itu.

    Itu sebab designer yang cerewet akan cukup teliti dalam bab ini, walaupun ia seperti perkara kecil. Tapi kesannya penting untuk dapat hasil yang maksima.
  • Matt Atau Mid Sheen Yang Mana Cat Pilihan Korang?

    matt atau mid sheen
    Apa bezanya kemasan cat jenis matt dan mid sheen? Kesannya sangat berlainan dan dapat dilihat selepas siap korang cat.

    Jadi di antara matt dan mid sheen yang mana korang pilih? Yang mana lebih sesuai dengan dinding rumah korang?

    Kemasan Matt.

    Matt mempamerkan kesan lembut dan tampak mewah. Matt adalah kemasan cat yang tidak berkilat. Ia tidak bersinar kerana sifatnya yang menyerap cahaya.

    Kelebihan.
    • Kesan dinding yang tidak sempurna licin boleh dilindungi dengan kemasan ini. 
    • Senang buat kerja touch up.  Boleh repair cat untuk sebahagian dinding tanpa perlu cat kesemua permukaan.
    Kemasan matt sesuai untuk semua permukaan dinding. Tiada masalah untuk dinding yang terang menghadap cahaya matahari walaupun dinding korang tidak begitu sempurna.

    Proses mengecat agak mudah walaupun korang mungkin tidak berpengalaman. Kemasan matt mampu dikendalikan tanpa cerewet.

    Kemasan matt agak popular sekarang ini. Jadi pilihan banyak terutama untuk rumah kondo yang didiami pasangan muda baru berkahwin.

    kemasan matt

    Kemasan Mid Sheen.

    Mid sheen adalah cat premium yang dipertingkatkan kemasannya untuk memberi kesan yang lebih berkilauan dengan sentuhan yang lembut.

    Kelebihan.
    • Cat ini tahan lasak sesuai dengan sifatnya yang premium.
    • Mudah dibersihkan dan bertahan lasak.

    Namun perlu persediaan yang rapi pada dinding jika korang pilih kemasan mid sheen.
    Permukaan dinding mestilah sempurna. Jika ada kesan gerutu atau kasar dan tidak rata, ia akan mudah dilihat.

    Kemasan mid sheen tidak dapat menutup kelemahan permukaan dinding itu kerana sifatnya yang bersinar dan bertujuan untuk menonjolkan dinding.

    Jadi segala apa ketidaksempurnaan dinding akan diserlahkan oleh kemasan jenis ini.

    Proses mengecat agak rumit kalau korang tidak berpengalaman. Garisan tompok atau berbelang mungkin terhasil.

    Kemasan ini susah untuk kerja touch up. Kalau ada part yang perlu direpair, seluruh dinding perlu dicat semula. Kalau tidak, pasti akan ada kesan tompokkan yang berbeza.

    kemasan mid sheen

    Sekarang korang dah nampak sikit sebanyak sifat dua kemasan ini. Korang boleh cuba setiap satu kemasan ini untuk setiap bilik yang berlainan dan lihat sendiri kesannya.

    Cuma padankan sifat kemasan dan warna cat dengan kesesuaian bilik korang.

    Jangan lupa pula untuk pilih warna yang sesuai. Setiap warna dan kemasan boleh mempengaruhi ruang samada nampak luas atau sempit.

    Untuk lebih jelas lagi, post ini mungkin boleh membantu korang.
     Tips.
    • Guna matt kalau dinding rumah tidak begitu sempurna.
    • Elakkan mid sheen jika dinding rumah tidak smooth. Kalau nak pakai juga, dinding kena skim dulu.
  • Cat Warna Cerah Di Atas Dinding Gelap

    primer dinding gelap


    'Dinding rumah I berwarna gelap. I cadang nak tukar cat warna cerah...mungkin putih kot. Possible tak? Dan berapa lapis I perlu cat ye, supaya hasilnya cantik?'

    Bagi korang yang dah biasa mengecat atau pernah tengok orang mengecat, mesti dah tau dan tak akan tanya soalan ini.

    Tapi sebenarnya soalan ini banyak ditanya oleh pelanggan kitorang. Bukan semua ada peluang dan pengalaman cat rumah sendiri.

    Bila tak pernah buat, mestilah kita tidak tahu.

    Jadi kitorang harap sedikit perkongsian pengalaman ini dapat membantu menjawab soalan diorang.

    Penting kena ingat, jumlah cat untuk menutup warna gelap dengan warna cerah akan makan cat yang lebih banyak.

    Dengan sendirinya akan lebih banyak masa dan tenaga korang perlukan.

    Ada beberapa step yang perlu korang buat sebelum mula.

    Pastikan Dinding Bersih.

    Bersihkan dulu dinding dari sebarang habuk dan sesawang. Boleh juga gunakan kain yang dilembabkan supaya lebih senang kerja. Ini untuk mengelak korang daripada tercat debu dan habuk kotoran.

    Tampal Rekahan Atau Lubang Paku.

    Buat yang ini dulu sebelum korang mula mengecat. Tambah lagi kalau korang guna cat yang jenis glossy.

    Pastikan dinding yang telah ditampal digosok pula dengan kertas pasir supaya dinding nampak licin dan mulus.

    primer cat dinding


    Buat Lapisan Primer.

    Ini step yang sangat penting dan sangat membantu.

    Mengecat terus warna cerah di atas dinding warna gelap tanpa menyapu primer lebih dulu akan memakan banyak cat sehingga ke enam lapisan atau lebih.

    Buat dua lapisan nipis primer di atas dinding gelap, dan korang sudah boleh mengecat warna cerah ke atasnya sebanyak paling kurang dua lapisan.

    Selain menjimatkan cat, primer membantu untuk mengekalkan keaslian warna cat cerah itu.

    Bestkan?

    Tanpa primer warna cerah yang korang cat akan dibayangi warna asal dinding gelap. Sifat warna akan berubah dan hasilnya juga tak cantik.

    Ada banyak primer untuk korang pilih. Belilah primer yang berkualiti supaya dapat hasil yang baik.

    Lapisan Kemasan Cat Cerah.

    Korang dah habis sapu primer, tunggu hingga kering dulu.

    Sekarang boleh mula sapu cat warna cerah ke atas dinding gelap yang dah di lapis primer dengan menggunakan roller. Kalau korang tidak pasti tentang saiz roller yang sesuai, korang boleh lihat di sini.

    Supaya lebih cantik korang boleh buat dua lapisan lagi cat cerah di atas dinding itu. Pastikan dulu lapisan pertama kering baru masuk lapis kedua.

    Kalau korang nak tau lebih lanjut tentang berapa jumlah lapisan cat nak kena buat supaya dinding nampak cantik, lihat di sini.

     Tips.
    Semasa buat lapisan primer, cuba sapu secara sekata pada lapisan kedua. Cat dengan rata pada peringkat ini.

    Apabila sapuan primer sekata, sapuan cat cerah ke atasnya jadi lebih mudah dikendalikan.

    Senangkan?.

    Korang boleh cuba dan lihat sendiri.
  • Berapa Lapis Cat Diperlukan Untuk Dinding Rumah?



    Berapa lapis cat yang diperlukan untuk cat dinding rumah? Ini soalan penting dan hampir pasti ditanya tuan rumah setiap kali kami dipanggil untuk mengecat rumah mereka. 

     Dan jawapannya? 

     Sebenarnya tidak ada jawapan yang khusus. Setiap projek, warna dan permukaan dinding agak berbeza dan keperluannya juga tidak sama. Soal berapa lapis bergantung pada banyak faktor. 

     Supaya lebih jelas jom kita lihat lebih dekat.


    Cat Warna Sama Atau Seakan.

    Anda cuma nak refresh warna asal? Untuk ini satu lapis sudah memadai untuk membuatkan dinding anda nampak seperti baru semula.


    Cat Warna Lain.

    Jawapan mudah, anda perlu cat lebih dari satu lapisan. Sudah tentu ia bergantung pada warna asal dinding dan warna baru yang ingin digunakan. 

    Anda nak cat warna gelap di atas warna asal yang cerah? Dua lapis cat dah cukup. Sebabnya? Warna gelap mudah sangat nak tutup warna cerah. Kerja agak mudah dan ringkas. Tapi ada juga sesetengah warna gelap yang perlu beberapa lapisan lebih banyak untuk nampak smooth dan sekata. 

     Lain pula ceritanya kalau anda nak cat warna cerah atas warna gelap. Untuk mendapatkan hasil yang cantik dan sekata, lapisan cat yang diperlukan boleh pergi sehingga ke enam lapis.

    cat warna cerah atas warna gelap

    Kalau nak mudah kerja, anda boleh pakai primer untuk tutup warna asal yang gelap itu. Buat sapuan nipis primer satu atau dua, tunggu hingga kering. Kemudian barulah masuk warna cerah pilihan anda. Anda akan dapat lihat kesan cat yang smooth dan sekata. Kalau tak percaya cubalah.

    Tips. 
    Bergantung pada apa warna yang dipilih, anda boleh gunakan primer yang seakan atau mirip dengan warna cat. Boleh juga masukkan sedikit warna cat ke dalam primer supaya ia jadi seakan. Ini sangat menjimatkan masa anda mengecat nanti. Ketahui lebih lanjut tentang primer di sini.
  • Perbezaan Primer, Sealer Dan Undercoat


    Ada beza ke di antara primer, sealer dan undercoat?

    Jawapannya ya. Ada bezanya.

    Yang tidak berbeza ialah semua bahan ini digunakan pada lapisan awal sebelum warna sebenar disapu.

    Jom kita lihat kegunaannya supaya lebih jelas.

    Primer.

    Primer disapu pada permukaan dinding baru yang belum bercat. Penggunaan primer adalah untuk memberi lapisan yang kemas pada permukaan.

    Primer berfungsi untuk:

    • Menutup kesan-kesan kotoran dinding.
    • Mengurangkan kesan kecil tidak rata pada permukaan.
    • Menghalang kelembapan menembusi permukaan cat.
    • Mencegah cat dari meresap ke dalam dinding.

    Ada jenis primer yang mengandungi bahan penghalang kulat dan fungus dari merebak dan keluar tompok putih pada dinding.

    Sealer.

    Sealer boleh diguna sebagai pengganti primer. Atau disapu sebelum primer pada dinding asal yang belum dicat. Tujuan utama sealer untuk memberi lapisan perlindungan dan perisai di antara dinding asal dengan lapisan cat.

    Kebaikan utama sealer ia boleh membaik pulih permukaan dinding lama yang sedikit sukar dicat. Kalau anda nak cat dinding yang agak poros, pakailah sealer supaya kerja jadi senang.

    Sealer boleh memberi perlindungan supaya kemasan cat akhir jadi tahan lebih lama.


    Undercoat.

    Undercoat disapu selepas primer. Ia diguna untuk menutup kesan kecil ketidaksempurnaan pada dinding.

    Undercoat juga diperlukan bagi menutup warna asal dinding jika ingin menukar warna. Lebih diperlukan jika dinding yang gelap ingin ditukar pada cat lebih cerah. Ini penting supaya warna yang ingin dicat tidak berubah tonanya.

    Tips : kalau permukaan baru, guna primer atau sealer. Kalau dinding dah pernah bercat, guna undercoat. - Azrul


    Share Post Ini Dengan Kawan?
  • Cat Warna Gelap Di Bilik Yang Kecil?


    Kalau nak cat dinding bilik yang kecil, nasihat yang biasa kita dengar ialah apa?

    Cat putih.

    Cat semua dinding dengan warna putih supaya nampak terang dan ruang sempit terasa lebih luas. Betul ke? Cat putih adalah warna cerah yang memang mampu untuk menampakkan bilik kecil lebih besar. Jadi di situ ada logiknya.

    Tapi kami ada sikit pengalaman. Mengecat rumah pelanggan yang memilih warna-warna gelap untuk dinding rumah mereka, kami mula belajar sesuatu. Warna-warna gelap juga sebenarnya ada kelebihan yang jarang disedari bila dicat pada bilik yang kecil.

    Macam mana tu?


    Ya memang betul cat putih ni warna yang mudah dipadankan dan agak versatile. Walaupun ia membuatkan ruang nampak lebih luas, tapi ada masanya anda ingin bermain dengan warna lebih kreatif.

    Cahaya luar yang masuk ke dalam bilik dan berinteraksi dengan warna putih agak statik. Tidak banyak kesan perubahan tona warna dihasilkan sebab ia membalikkan cahaya dan nampak terang begitu.

    Ini sangat berbeza dengan tona warna gelap yang mampu buat suasana jadi lebih dramatik. Perasan tak setiap kali jumlah cahaya masuk berubah di dalam bilik, begitulah juga dengan tona warna gelap dinding anda. Sehingga anda boleh lihat terhasil kesan tona berbeza dari warna hitam dinding anda.

    Kebiasaan orang cat dinding putih di dalam bilik kecil mungkin supaya bilik nampak lebih besar. Tapi yang sebenarnya warna gelap juga boleh melakukan perkara yang sama. Cuma caranya lain sikit.

    Warna gelap kurang menerima tindak balas dari cahaya. Dan kerana kurangnya interaksi, ini membuat saiz bilik tidak begitu menyerlah.

    Dengan sifatnya yang menyerap cahaya, dinding warna gelap nampak tidak menonjol. Dan kerana itu ia mencipta ilusi optik seakan-akan bilik lebih besar berbanding sepatutnya.

    Anda nampak di situ?


    So bila nanti anda merenung bilik anda yang putih melepak, jangan tunggu lagi. Sapulah warna gelap kesukaan anda tanpa ragu-ragu lagi.

    Berani tak cuba warna gelap untuk bilik anda? - Azrul


    Share Post Ini Dengan Kawan?